ارتباط مدت وشدت دیابت با آتروفی مغز

29 آوریل 2014- بر اساس نتایج تحقیق جدیدی که در چند مرکز علمی انجام گردید، دیابت نوع 2 با تخریب مغز همراه است.

دراین تحقیق همچنین مشخص گردید که برخلاف عقیده ی  رایج بالینی، دیابت بطور مستقیم  با بیماری ایسکمی عروق کوچک مرتبط نیست، جائیکه مغز به اندازه ی کافی خون حاوی اکسیژن  دریافت نمی کند. نتایج این تحقیق درمجله ی Radiologyمنتشر شده است.

پرفسورBryanسرپرست نویسندگان این مقاله از دانشکده ی داروسازی Perlemanاز دانشگاه پنسیلوانیا میگوید: بنظر نمی رسد  افراد دیابتی  به بیماری عروقی بیشتری به دلیل تأثیر مستقیم  دیابت مبتلا می شوند.

دکتر Bryanمی گوید: از آنجائیکه دیابت بسیار شایع شده است درک بهتر بیماری و مدیریت  آن برای به حداقل رساندن تأثیر این  بیماری بر سلامت بیماران بسیار ضروری است.

دراین تحقیق دانشمندان  از روش تصویربرداری رزنانس مغناطیسی( MRI) برای بررسی ارتباط شدت  و مدت ابتلا به دیابت و تاثیر آن برساختار مغز در 614 بیمار (با متوسط سن 62 سال) در4 مرکز علمی استفاده کردند. متوسط مدت زمان ابتلا به دیابت درگروه مورد مطالعه 9.9 سال گزارش گردید. دانشمندان بخصوص تأثیر شدت دیابت را با کاهش حجم مغز و افزایش حجم ضایعه ی ایسکمیک بررسی کردند. نتایج نشان داد که هر چه مدت زمان ابتلا به دیابت بیشتر باشد حجم بیشتری از مغز از دست می رود  بخصوص در بخش ماده ی خاکستری. البته در این مطالعه هیچ ارتباطی بین خصوصیات  دیابت با بیماری ایسکمیک عروق کوچک درمغز یافت نشد.

 دکتر Bryanمی گوید: مدت زمان ابتلا به دیابت، مستقیماً با آتروفی مغز ارتباط دارد، نتایج ما نشان می دهد به ازای هر ده سال ابتلا به دیابت ، مغز بیمار دیابتی تقریباً 2 سال از مغز یک فرد غیر دیابتی پیرتر شده و تغییر حجم می دهد. این تحقیق بر اساس کاهش حجم ماده ی خاکستری صورت گرفته است. دانشمندان  اشاره می کنند که یافته های آنان می تواند برای کاهش عملکرد شناختی بیماران دیابتی بکار گرفته شود. همچنین این یافته ها نشان می دهد تغییرات  شناختی با دمانس عروقی رابطه ی زیادی ندارد بلکه با اختلالات نورودجنراتیو مانند بیماری آلزایمر بیشتر درارتباط است.

منابع:www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140429085552.htm

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا